Materstvo je ako húsenková dráha

28.04.2023

Keď som porodila Jurka a priniesli sme si ho domov z pôrodnice, spustila sa na mňa lavína nových skúseností, zážitkov a povinností. Chcela som byť pripravená. Chcela som to mať pod kontrolou. Materstvo mi však ukázalo, že môže byť všetko inak. Nikto mi nepovedal, že byť mamou bude taká náročná úloha. Aj keď máš všetko 100 percentne naštudované. Nie vždy sa veci dejú tak, ako ty chceš.

Postupne začínam chápať, že kým materstvo je proces neustálej práce na sebe, materská dovolenka je vzácne obdobie, ktoré trávime spolu s dieťatkom, navzájom sa spoznávame, učíme sa komunikovať, pozorujeme, načúvame a existujeme. 

Plány verzus realita

Často sa stáva, že keď si niečo s Jurkom naplánujem, realita vyzerá inak. Myslím si, že je to údel mám. Máme s dieťatkom úplne nové potreby a očakávania. Ak sa niečo zvrtne, nasleduje vyvedenie mojej maličkosti z miery. 

Príklad: Hurá ide sa na chatu!

Keď sa vyskytne príležitosť ísť niekam do prírody, tak neváhame a ideme. Veď čo by sa mohlo stať, nie? Mohlo veľa, no myslieť sa mi nato nechce. Som predsa už dobre natrénovaná, 20 mesiacov je pekná doba, čo je náš Jurko na svete a nehovoriac o tom, že tieto situácie ma učia byť bdelou a flexibilnou. Riešiť veci v pohybe nie je mojou silnou stránkou. Preto sa v tom neustále zlepšujem, Jurko je učiteľ. :-)

Naši kamaráti zarezervovali príjemné ubytovanie v Horovciach pri Púchove. Je to 154 km od Bratislavy 1,5 h cesty autom, čo malý Jurko zvládol na jednotku. V okolí Horoviec je veľmi veľa turistických trás a zaujímavých miest, kam sa dá ísť s kočíkom alebo s nosičom. Stačí si len vybrať. 

Bezpečný priestor mamy a ako si ho vytvoriť

Dozvedela som sa, že na chate bude ubytovaných 12 ľudí, a budú tam aj rodiny s deťmi. Na takúto 4-dňovú dovolenku sme išli s Jurkom prvýkrát. Priznávam, trošku ma to vystrašilo. Toľko ľudí pokope je dosť. A keďže sú mamy výborné ochrankyne začala som si vizualizovať bezpečný priestor.

Vytvorila som si ho tak, aby sme sa na chate cítili všetci dobre a spokojne.

Obsahoval tieto body:

  • Ostať fit pred chatou a počas chaty.
  • Pobaliť sa deň pred odchodom, prísť na miesto stretnutia včas.
  • Nakúpiť potrebné potraviny pred odchodom
  • Dobré počasie.
  • Vhodná izba, kúrenie, postele, dobrý spánok.
  • Program farbenie vajíčok, tvorivé dielne.

Poďme mrknúť nato aká bola realita. 

  • Dva dni pred odchodom sa u Jurka ozval jemný kašeľ. Samozrejme som urobila všetko pre to, aby bol zdravý a mohli sme vyraziť. U mňa sa objavila mierna bolesť hrdla, ktorú som sa tiež snažila vyliečiť. Nepodarilo sa. Problémy s hrdlom sa na jeden deň zhoršili, až natoľko, že som pol dňa strávila v posteli, ostatné dni som oddychovala a užívala som si, že môžem byť vonku, v spoločnosti môjho manžela, synčeka a kamarátov. Jurko bol každý deň vysmiaty, že môže behať po vonku s deťmi a šantiť na záhrade. Bod prvý sa z časti vydaril. 😊
  • To, že som sa deň pred odchodom nestihla pobaliť mi začalo dochádzať až vtedy, keď mi manžel ohlásil, že príde zo služobky neskoro v noci. Predstava, že behám po byte s taškami a funím ako grizly ma nenadchla. Čo sa stane, keď to nestihnem na čas? Prídeme za nimi neskôr. Veď o nič nejde. Sú to naši kamoši. Pochopia to. OK. Takže balenie sme zvládli bez újmy a bola to pohoda. Príchod na miesto stretnutia sme stihli včas. Bod druhý vybavený. 😊
  • Potraviny som zabezpečila o deň skôr, keďže sme odchádzali v piatok a bol sviatok. Takže paráda. Bod tretí splnený. 😊
  • Počasie som nemala ako ovplyvniť. Nechala som ho na vyššie inštancie. Výsledok vyšiel na 50 : 50. Na Veľký piatok pršalo, na Bielu sobotu bolo sychravo, dokonca niekde bol sneh, posledný deň na veľkonočný pondelok krásne slnečno. Napriek nepriaznivému počasiu sme mali o program postarané a prispôsobili sme sa danej situácii. Štvrtý bod uspokojujúci. 😊
  • Jednoznačne splnené. Aj keď sme mali bývanie jednoduché, splnilo svoj účel a Jurko aj my sme spali ako v bavlnke. 😊
  • Nevyšlo, nevadí. Deťom sa na veľkonočný pondelok schovali do záhrady čokoládové vajíčka, chlapci nás vyšibali korbáčom a bolo o zábavu postarané. 😊

Výsledok: Všetci sme si spoločné chvíle na chate vychutnali a tešíme sa aj na budúce. 

Materstvo je občas ako jazda na húsenkovej dráhe, nevidieť na koniec cesty, raz plakať od únavy a vyčerpania, inokedy sa smiať od šťastia keď sa dieťa učí nové slová alebo opakuje po rodičoch. 

Sú chvíle, keď je fajn spomaliť a len tak byť. Nechať všetko plynúť, nech sa to deje. 

Inokedy zasa vziať opraty pevne do rúk. 

Každopádne som vďačná za to, že som mamou a užívam si to. 

Veď ono sa všetko nejako uprace nakoniec samo, dúfam.


O autorke:

Virtuálny ateliér MAYA

Maľujem obrazy. 

Ako dobrovoľníčka píšem články a ilustrujem rozprávky pre deti. pre občianske združenie.

Usporadúvam stretnutia v rámci tohto združenia. Som spolu-autorkou edície rozprávok.

viac tu ->


© 2022 Občianske združenie Trikvetra. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky